В кой от редовете е допусната правописна грешка?
А) узрели, овладяна, деветка
Б) кокалест, кръгъл, немарлив
В) пунктуация, негудование, недоумение
Г) обуздавам, омесвам, уповавам се
В кой от редовете е допусната правописна грешка?
А) подписвам, изстрелвам, безспирен
Б) изконна, откровена, рождена
В) самочувствие, безнадеждност, расистки
Г) мощта, свежестта, госта
В кое от изреченията НЕ е допусната граматична грешка?
А) Трябва да се опитаме да разбереме кога ще е премиерата на филма.
Б) Вървейки по улицата, аз го видях през прозореца на моя апартамент.
В) Човекът, с който разговарях, е новият учител на сина ми.
Г) Ударих си лакътя и отидох при лекаря, за да ми направи превръзка.
В кое от изреченията е допусната граматична грешка?
А) Няма никой в залата, събранието беше приключило.
Б) Групата състезатели пристигна в хотела.
В) Тя беше готова да купи скъп подарък на зетя си.
Г) Автомобила го няма в гаража на фирмата.
В кое от изреченията НЕ е допусната пунктуационна грешка?
А) Може би, цветята вече са увехнали под жаркото слънце на балкона.
Б) Има хора, които никога не могат да си отпочинат истински, нали?
В) Писателят обаче, е намерил най-точните описания на полето и реката.
Г) Седнал на стола, масивен и огромен старият човек излъчва спокойствие.
В кое от изреченията е допусната пунктуационна грешка?
А) Дали ще дойдат с нас, или ще предпочетат да си почиват?
Б) Видях го едва когато тя тръгна въодушевена към него.
В) Попитах я кога мога да разговарям с водача на групата, и тя ми отговори отегчено.
Г) Ще ти обясня отново само, защото ми плащат за това.
В кое изречение НЕ е допусната лексикална грешка?
А) Прибрах се у дома преуморена от натрупаната през деня умора.
Б) Като имам на предвид случващото се, не мога да обвиня никого.
В) Бяхме гладни и набързо ликвидирахме поднесената ни храна.
Г) Завъртях се бързо в ритъма на танца и се почувствах прекрасно.
В кой ред фразеологичните словосъчетания са синоними?
А) цепя басма - вземам си бележка
Б) вдигам пара - не ми излиза от акъла
В) пъхам си гагата - на всяко гърне похлупак
Г) вземам му страха - вавилонското стълпотворение
Запишете правилните форми на думите, поставени в скоби.
(Конкурс) за назначаване, който (Агенция по вписванията) организира след година и половина пауза, е за нов главен секретар на ведомството. Това е най-висшата административна длъжност в институцията, която е подчинена на (правосъден) министър.
Сестра ми не сподели с (никой / никого) (своите / нейните) проблеми, но аз знаех, че нещо я мъчи.
Госпожо, Вие сте (избран) да участвате в конференцията и сте (поканен) да отседнете в нашия хотел.
За всяко от празните места изберете най-уместната от думите.
Когато спят, делфините оставят ………. (А) си око отворено и нащрек. Те молят за ………. (Б) приятелите си, когато са ранени. За да заздравеят ………. (В) раните им, другите делфини ги откарват по-близо до повърхността, за да ………. (Г) дишането им.
А) едното, единственото, сляпото
Б) помощ, съдействие, компания
В) по-качествено, по-бързо, по-сигурно
Г) осигурят, улеснят, подобрят
Обяснете какъв вид грешка е допусната в изречението и на какво се дължи тя. Редактирайте го.
През следващия отоплителен сезон парното ще скочи драстично.
Прочетете стихотворението Посвещение на Петя Дубарова и Дъжд на Дамян Дамянов и отговорете на въпроси от 12. до 23. включително.
Посвещение
Петя Дубарова
В студените нощи, когато пиян
сънят се търкаля на моя таван,
когато луната тъмнее от грях,
когато увисва над мен моя страх,
обесен на острия ръба на нощта,
подава ти своята бледа ръка —
на теб непознатия — смугло красив,
потаен и питомен, жаден и див,
едва деветнайсет години живял,
а всичко опитал и всичко видял,
подвластен на никого, ничий, сам, свой,
но тръгнал към мене и истински мой
и падал по пътя си, плакал, грешил,
но нежност момчешка за мен съхранил.
Ръката ми — властната — жадно поел,
единствено с мен ще си толкова смел!
Ела! Ще измием луната от грах!
Ще хвърлим трупа на умрелия страх,
ще пеем с тътнежния корабен глас
на морската нощ във добрия Бургас.
А после, когато тя тръгне назад
и слънцето бликне над нас благодат,
мечтата надрастнал, усмихнат, смутен,
ще тръгнеш реален до мен в моя ден!
Дъжд
Дамян Дамянов
Плющеше като бесен. Всичко — мокро;
дърветата, паветата, града…
Вън всичко живо бягаше под покрив и само те стояха на дъжда. Унесени. Отнесени. Немирни. Два жарки лъча в мокрото кълбо. По всяка вероятност безквартирни, но приютени в своята любов.
Чадъра черен старчески разперил, подминах ги, изгледах ги на кръв. А тайно си въздъхнах: „Ах, до вчера и мене валеше дъжд такъв…”
Прибран на сухо горе в свойта стая ги стрелнах през дъждовните стъкла:
две мокри птици гонеха трамвая, бездомни, ала имащи безкрая…
И от зениците ми заваля.
Кое от твърденията НЕ се отнася и за двата текста?
А) Принадлежи на литературния род лирика.
Б) Представлява изповед към любимия.
В) Тематиката му е любовна.
Г) Изказът му е изповеден.
Кое от твърденията е вярно за двата текста?
А) Принадлежат на естетическата сфера на общуване.
Б) Информацията в тях е еднозначна
В) Основната им функция е информативна.
Г) В тях са използвани термини.
Посочете грешното твърдение.
А) Лирическата героиня в „Посвещение” вярва във всепобеждаващата сила на любовта.
Б) Лирическият говорител в „Дъжд” е гневен на света и отхвърля любовното чувство.
В) Лирическата героиня в „Посвещение” се разкрива като силна и смела личност.
Г) Лирическият говорител в „Дъжд” познава любовната емоция.
Кой от мотивите е общ и за двете стихотворения?
А) за греха
Б) за страха
В) за лъжата
Г) за вярата
Посочете вярното твърдение.
А) Топосът и в двете стихотворения е градското пространство.
Б) И в двете стихотворения времето е лятно.
В) И в двете стихотворения се открояват само образите на двамата влюбени.
Г) И в двете творби темата е за несподелената любов.
Кой от епитетите НЕ се отнася за момчето, обект на любовното чувство в стихотворението „Посвещение”?
А) усмихнат
Б) красив
В) добрия
Г) потаен
Кое от описанията НЕ се отнася за двамата влюбени от стихотворението „Дъжд” на Дамян Дамянов?
А) Два жарки лъча в мокрото кълбо.
Б) Унесени. Отнесени. Немирни.
В) но приютени в своята любов.
Г) Прибран на сухо горе в свойта стая.
В стихотворението на Петя Дубарова преобладават глаголните форми за сегашно и бъдеще време, а в стихотворението на Дамян Дамянов преобладават глаголните форми в минало свършено време. Коментирайте в рамките на 2 — 3 изречения значението на глаголните времена в двете творби за внушенията, които създават текстовете.
Коментирайте смисъла на заглавието „Посвещение” на стихотворението на Петя Дубарова.
Свържете посочените цитати със съответните художествени изразни средства:
Студените нощи, когато си пиян 1. анафора
сънят се търкаля на моя таван (А), 2. метафора
когато луната тъмнее от грях, 3. епитет
когато (Б) увисва над мен моя страх,
обесен на острия ръб на нощта,
подавам ти своята бледа (В) ръка —
Какво художествено изразно средство НЕ откривате в цитата:
„Ах, до вчера
и мене ме валеше дъжд такъв…”
А) хипербола
Б) реторично възклицание
В) апосиопеза
Г) инверсия
Коментирайте в рамките на 2 — 3 изречения смисъла на стиховете от стихотворението на Петя Дубарова „Посвещение”.
Ръката ми — властната жадно поел,
единствено с мен ще си толкова смел!
Ако знаете, че стихотворението на Петя Дубарова „Посвещение” е включено в стихосбирката „Най-синьото вълшебство” от 1988 г. на издателство „Български писател”, София, изпишете библиографското описание на книгата. (книгата няма ISBN, защото ISBN в България се въвежда с постановление на Министерския съвет през 1991 г.)
Прочетете двете стихотворения „Дъжд” и „Посвещение” и напишете есе на тема:
Любовта — невъзможна и неизбежна
Абонирайте се за ГРАМОТЕН и вижте правилните отговори под този текст. Ще може да видите и точки, които ще ви донесе всеки верен отговор. Очаквайте много полезно съдържание, както и подготовка за НВО и ДЗИ по БЕЛ през тази учебна година. Подарете си абонамент и обогатявайте Вашите познания ежедневно. Помогнете на Вашите деца да се подготвят за НВО и ДЗИ. Благодарим Ви, че подкрепяте нашия труд.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to ГРАМОТЕН to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.