Българските четвъртокласници са на 14-о място от 59 държави по математика и природни науки. По математика средният им резултат е 530 т., при средно за останалите държави - 503 т. По природни науки средно нашите ученици са изкарали също 530 т., а връстниците им по света - средно 496 т. Това показват резултатите на четвъртокласниците според международното изследване TIMSS 2023.
Най-добри са резултатите на учениците от Сингапур - 615 т. по математика и 607 т. по природни науки. На дъното е Южна Африка с 308 т. по природни науки и 362 т. по математика. България е над средното ниво и по двата предмета заедно с държави като Финландия, Швеция, Чехия, като по математика дори изпреварваме с 1 т. финландските ученици.
Проучването е с фокус математика и природни науки и е проведено в 59 държави. То се прави на всеки 4 години от 1995 г. насам, а през 2023 г. България участва за трети пореден път. Проучването в нашата страна обхваща 4103 ученици от 153 училища в страната, както и техните 232 учители и родителите на 4073 от тях.
Към него са разработени и въпросници за ученици, учители и родители, чиято цел е да изучат контекста, в който децата развиват способностите си по математика и по природни науки - семеен, социален, училищен и този в класната стая.
Последното издание на TIMSS от 2019 г. показа, че постиженията на българските 4-класници остават над средното ниво от 500 т. По математика те постигнаха 515 точки, което бе спад с 9 точки в сравнение с 2015 г., а по природни науки - 521 точки, или 15 т. по-малко. 13% от тях нямаха минималните знания и умения, които да покрият образователните стандарти по природни науки, а 10% - по математика. Тези проценти се увеличиха спрямо 2015 г. , което показа разтваряне на ножицата между силните и слабите ученици.
Източник: СЕГА