Първият учебен час да започва в 9 часа, а не в 7,30 или 8 часа. За това настояват родители на ученици от първи до четвърти клас. От години асоциация „Родители“ застъпва по-късното започване и настоява всички училища да преминат на едносменен режим на обучение, за да може това да стане реалност.
Служебният министър на образованието проф. Галин Цоков заяви пред „Телеграф“, че такава промяна е възможна за школата, които са на едносменен режим, а решението зависи от директора. „Училищните ръководства заедно с обществения съвет могат да вземат такова решение. Там, където са на двусменен режим, вече е малко по-трудно, защото има определени изисквания по отношение на това първият учебен час да започне така, че втората смяна да започне и приключи нормално“, каза той и поясни, че в променената Наредба за организацията на дейностите в училището е записан най-ранният час, в който може да започва учебният ден, както и най-късният, до който трябва да приключи.
По думите му към решаването на проблема с едносменния режим са насочени усилията на ведомството и на общините, а именно да се изградят разширения на училищата, да се направят нови сгради и корпуси, което в момента се случва по няколко национални програми и по Плана за възстановяване и устойчивост.
„10% от училищата, които са на двусменен режим, след 2-3 години да останат съвсем малко и всички деца да могат да започват нормално своя учебен ден, особено децата в начален етап на обучение“, коментира министърът.
Проф. Цоков акцентира на това, че е изключително важно всички да са единодушни по отношение на началния час на първия учебен час, защото това би означавало, че децата ще приключват по-късно, а родителите може да имат проблем с работните си места.
Пулмологът и специалист по медицина на съня д-р Петър Чипев коментира, че е важно малките деца да получават необходимата доза сън, а заради ранното започване на учебния ден това невинаги може да се случва. „Малките деца трябва да спят по 10-13 часа“, посочи специалистът. Той подкрепи искането на родителите, които настояват малките да започват от 9 часа, а не от по-рано.
„При учениците в тийнейджърските години сънят идва по-късно през нощта и когато се налага да стават рано сутринта, им създава дефицит на съня и така се стига до това да проспиват първите часове. В САЩ има късно начало на някои учебни часове, след 10 часа, за да може да се наспи детето“, коментира той.